چرا ما وقتي غمگين ميشويم يك ظرف كامل از بستني مي خوريم؟
يك مطالعه جديد نشان مي دهد كه احساسات ما مي توانند طعم غذا را به طرز متفاوتي درك كنند - و از همه مهمتر، كمتر قادر به ثبت چربي هايي هستند كه مي خوريم.
محققان از دانشگاه وورزبورگ در آلمان نيز دريافتند كه زماني كه مردم به خصوص شاد و يا غم انگيز هستند، آنها قادر به تشخيص طعم تلخ، شيرين و ترش هستند.
در واقع، پس از تماشاي فيلم هاي احساسي، توانايي شركت كنندگان در مطالعه براي تشخيص اين سليقه ها 15 درصد افزايش يافت.
آنها از گروه داوطلبان خواسته بودند تا طيف گسترده اي از نوشيدني هاي خامه اي حاوي مقادير مختلف چربي داشته باشند.
قبل از شركت دادن در مزه، آنها سه كليپ هاي ويدئويي متفاوت نشان دادند: يك صحنه شاد، يك صحنه غم انگيز، و ديگري كسل كننده است.
افرادي كه بسيار احساسي هستند كمتر قادر به تشخيص چربي در غذا هستند. در فيلم Bridget Jones، رنه Zellweger ديده مي شود به يك وان بن و جري پس از شكست با دوست پسر خود هيچ غذاي چربي را احساس نكرد.
كشف شد كه تماشاي فيلم خسته كننده هيچ تاثيري بر جوانه هاي طعم دهنده شركت كننده نداشت.
با اين حال، پس از تماشاي فيلم هاي احساسي، داوطلبان قادر به تشخيص اينكه آيا اين نوشيدني ها داراي چربي زياد بوده يا نه، كمتر توانستند.
دكتر پل برشلين، همكار نويسنده مطالعه، گفت كه او براي كشف احساسات عاطفي شگفت زده شده است به اين معني كه افراد كمتر قادر به تشخيص چربي هستند، در حالي كه توانايي آنها در درك ساير طعم ها افزايش مي يابد.
او توضيح داد كه اين يافته ها با ديگران سازگاري دارد كه به اين معني است كه افرادي كه از افسردگي رنج مي برند قادر به تشخيص سطوح چربي در غذا نيستند.
هنگامي كه مردم به خصوص شاد و يا غمگين هستند، آنها 15 درصد توانايي تشخيص طعم تلخ، شيرين و ترش را دارند
هنگامي كه مردم به خصوص شاد و يا غمگين هستند، آنها 15 درصد توانايي تشخيص طعم تلخ، شيرين و ترش را دارند
اين تحقيق مي تواند توضيح دهد چرا اين تحقيقات اخير نشان داده اند كه نگراني هاي مالي موجب مي شود مردم به پوند بروند.
مطالعه ي Watch Watch ها نشان داد كه سه چهارم انگليسي ها نگراني هاي خود را در مورد توصيه هاي رژيم غذايي و رفتارهاي ناسالم كه موجب افزايش روحيه خود در دوران غم انگيز مي شوند، ناديده مي گيرند.
در نتيجه، اين گزارش ادعا مي كند كه 18.3 ميليون نفر به علت وضعيت مالي خود به وزن خود رسيده اند.
اين تحقيق همچنين نشان مي دهد كه مردم توسط وسوسه غذاهاي ناسالم با قيمت مناسب جذب شده اند - هشت نفر از ده نفر از بريتانيايي ها به دليل انتخاب غذاي ارزان قيمت در انتخاب هاي سالم، پذيرفته شده اند.