روز جهاني ويولن : روز پيچيده ترين ساز جهان

۶ بازديد

روز جهاني ويولن : روز پيچيده ترين ساز جهان

 همه مي دانيم كه ويولن با اختلاف وحشتناكي، مشهور ترين و پرطرفدارترين ساز در ميان ساز هاي زهي در سراسر جهان است. بنابراين اختصاص داشتن يك روز در ۳۶۵ روز سال به اين ساز پرطرفدار و البته پيچيده، به هيچ وجه تعجب بر انگيز نيست. از طرفي اگر از اين هم بگذريم، تصور دنياي موسيقي بدون حضور و وجود ويولن تا به امروز غير ممكن است. اثر هاي بي نظيري تا به حال به كمك اين ساز فوق العاده تهيه شده اند. مخصوصاً وقتي كه باز شدن پاي اين ساز به موسيقي اكثر فرهنگ ها و ملل را مي بينيم، اهميت وجود اين ساز زهي خارق العاده را بيشتر درك مي كنيم. در ادامه با ما همراه باشيد.

چرا ويولن ساز مهمي است؟

 

 

روز ۱۳ دسامبر مختص به روز ويولن است. اين روز در تقويم خورشيدي با تاريخ ۲۲ دسامبر مقارن شده است. اختصاص داشتن يك روز در سال به اين ابزار موسيقي مورد عجيبي نيست. ويولن علاوه بر اينكه سخت ترين و پيچيده ترين ابزار موسيقي دنياست پركاربردترين ساز نيز هست. به اين معنا كه ويولن يك ساز همه فن حريف و چند كاربردي است. علاوه بر همه اين موارد، امروزه ويولونيست هاي زيادي در سراسر جهان وجود دارند كه كار خود را به خوبي بلدند. گروه هاي موسيقي بي نظيري در حال فعاليت با اين ساز هستند و ويولن اكنون بهترين گروه هاي نوازندگي را به وجود آورده است. به همه اين دلايل روزي براي اين ساز زهي در نظر گرفته شده است.

تاريخچه روز ويولن

البته اينكه تاريخچه به وجود آمدن روز ويولن از كدام كشور و كدام فرهنگ برخاسته است مشخص نيست.ويولن يك ساز قرون وسطايي است كه اصالت و پختگي آن به قرون ۱۵ و ۱۶ ميلادي باز مي گردد. نام اصلي اين ساز در واقع در ابتدا فيدل fiddle بوده است و لفظ ويولن از لغت ويتولا vitula برگرفته شده است. ويتولا در زبان لاتين قرون وسطايي به معناي ساز زهي (ساز تاري) بوده است. اما امروزه اين ساز يك ساز مختص به يك فرهنگ و يا يك سبك موسيقي به خصوص نيست و راه خود را به سبك هاي مختلفي همچون موسيقي كلاسيك، پاپ و بسياري از سبك هاي ديگر موسيقي پيدا كرده است و در فرهنگ ها و ملل مختلف از اين ساز به وفور استفاده مي شود. ويولن در ابتدا ساز پرحاشيه اي نبود و ورودي آرام و متين به دنياي موسيقي داشت، اما در قرن اخير از آن به شدت استقبال شد و اكنون ويولن به يكي از محبوب ترين ساز ها چه در ميان نوازندگان و چه در ميان شنوندگان تبديل شده است.

 

روز ويولن را چطور جشن بگيريم؟

 

 

در بسياري از كشور هاي جهان در اين روز كنسرت هاي زيادي با حضور ويژه اين ساز برگزار مي شود و برنامه هاي ويژه اي براي اين روز و اين ساز بي نظير در نظر گرفته مي شود.

در اين روز كارهاي زيادي مي توانيد انجام دهيد. اين روز را به دوست خود كه در ويولن مهارت دارد تبريك بگوييد يا هديه اي براي او تهيه كنيد. اگر ويولني در خانه داريد كه يك گوشه افتاده و در حال خاك خوردن است بهتر است يا دوباره شروع كنيد و آموزش ببينيد يا آن را به كسي هديه دهيد كه علاقه زيادي به اين ساز دارد، اما براي يادگيري آن نياز به يكي از آن ها دارد. اگر در حال يادگيري ويولن هستيد نيز، يك هديه براي استاد شما مي تواند عالي و غافلگيركننده باشد. راستي ويولن يك خانواده هم دارد كه نام اعضاي اين خانواده شامل ويولا viola و ويولن سل violoncello مي باشد. مي توانيد در گوگل جستجو كنيد و چند ويديو در مورد هم خانواده هاي اين ساز ببينيد و لذت ببريد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.