۱۳ ماده غذايي كه در اين «هواي آلوده» شما را زنده نگه مي دارند

۱۰ بازديد

۱۳ ماده غذايي كه در اين «هواي آلوده» شما را زنده نگه مي دارند

به فصل آلودگي هوا رسيده ايم و كمتر كسي است كه هراس اين روزهاي دشوار و هواي آلوده را در دل نداشته باشد. تهران به عنوان پايتخت ايران جزو يكي از آلوده ترين شهرهاي ايران بشمار مي رود

به گزارش ديلي ركوردز و به نقل از باميلو در ميان آلوده ترين شهرهاي جهان اسم ۴ شهر ايران به چشم مي خورد كه خبري از تهران نيست. اهواز و كرمانشاه رتبه هاي اول و دوم را به خود اختصاص داده اند. سنندج و ياسوج نيز در رتبه هاي هفتم و نهم اين رتبه بندي قرار مي گيرند. البته لازم به ذكر است كه گرد و غبار عامل اصلي آلودگي در اين شهرها است. پيشاور پاكستان در رتبه ي سوم اين ليست جاي مي گيرد. اما اگر مي خواهيد بدانيد در اين هواي آلوده كه تركيبي از گرد و غبار، دود ماشين ها و كارخانه ها زندگي ما را احاطه كرده است، چه چيزي بخوريم؛

persianpishraneh.com


آلودگي هوا بحراني كه به نظر راه حل ندارد

در چند دهه ي اخير آلودگي هوا به بحراني براي كشور تبديل شده است. با نزديك شدن پاييز گرد و غبار استان هاي غربي را در مي نوردد و زمستان نيز به كابوسي براي كلان شهرهاي ايران تبديل شده است. هر ساله اين مسأله به سرخط خبرهاي كشور تبديل مي شود و ظاهراً تنها راهكار مسئولين دعا كردن و ارتباط دادن بلاياي طبيعي به امور ماورائي و گناهان مردم است. براي اطلاعات كامل تر در اين زمينه، مطلب «هر آنچه كه بايد در مورد آلودگي هوا بدانيم» را هم بخوانيد

اين مسأله قابل انكار نيست كه بيماري هاي تنفسي يكي از مهمترين عوامل مرگ و مير در كشور بشمار مي رودو نيازمند برنامه ريزي دقيق و مبارزه اي سازمان يافته است. مبارزه اي كه عزم تمام دستگاه هاي قانون گذار و اجرايي كشور را مي طلبد. اما بهتر است در اين وضعيت كه سلامت شهروندان به اولويت هاي ثانويه و دست چندمي مسئولين تبديل شده است خود ما دست به كار شويم و بهترين خوراكي ها و غذاهاي ممكن را براي مبارزه با آلودگي هوا بهتر بشناسيم.

اما در اين هواي آلوده چه بخوريم؟ 

۱- كلم بروكلي دشمن شماره يك هواي آلوده

آلودگي هوا يا هواي پاك، زمستان و تابستان، همواره سعي كنيد بروكلي را در رژيم غذايي خود بگنجانيد. اين سبزي خوش رنگ جداي از كمك به كاهش وزن و آنتي اكسيدان بالا براي مبارزه با سرطان، هنگام آلودگي هوا نيز مهمترين خوراكي بشمار مي رود. اين يافته ها طي تحقيقاتي در دانشگاه جانز هاپكينز (Johns Hopkins University) ايالات متحده به اثبات رسيده است.

۲- ليمو و آمله

ويتامين C يكي از قدرتمندترين آنتي اكسيدان ها براي بدن است. ويتامين C جداي از مبارزه با راديكال هاي آزاد در بازسازي ويتامين E نيز مفيد واقع مي شود. ليمو و آمله (ميوه اي شبيه به ليمو با خاستگاه اصلي هندوستان) منابعي غني از ويتامين C هستند. يك عدد از اين ميوه ها بيش از ۴۰ درصد ويتامين C مورد نياز بدن را در طول روز تأمين مي كنند. حدأقل روزي يك ليمو ميل كنيد.

۳- سبزيجات برگ سبز

 

سبزيجات برگ سبز جداي از خواص بيشماري كه براي سلامتي دارند براي روزهاي آلودگي هوا نيز ايده آل هستند.اسفناج، برگ تربچه، شنبليله و گشنيز را به رژيم غذايي خود اضافه كنيد. همه ي اين سبزي ها غني از بتاكاروتن، داراي درصد آنتي اكسيدان بالا و ضد التهاب هستند. شستشوي كامل سبزيجات را نيز فراموش نكنيد. با وجود آلودگي هوا سطح سبزيجات نيز آغشته به آلودگي است.

۴- آجيل

آجيل ها بخصوص بادام و گردو غني از اسيد چرب امگا۳ هستند. اين اسيد چرب به احياي بافت هاي بدن و جوان سازي پوست كمك مي كند.

پس اگر مقداري از آجيل شب يلدا باقي مانده، امانش ندهيد. و.

۵- برگ كلم كالي

كلم كالي يكي از مفيدترين گونه هاي سبزيجات است. هر ۱۰۰ گرم كلم كالي خام داراي ۴۹ كالري بوده و غني از ويتامين A، ويتامين C، ويتامين K، ويتامين E، ويتامين B1، ويتامين B2، ويتامين B6، اسيد فوليك و منگنز است. كالي همچنين داراي مواد معدني آهن، كلسيم، پتاسيم و فسفر است. بخش عمده ي خواص كلم كالي هنگام پخت از بين مي رود لذا بهتر است آن را به صورت خام مصرف كنيد.

۶- دانه هاي شنبليله و خردل

دانه هاي شنبليله و خردل نيز غني از اسيد چرب امگا۳ هستند و براي سلامتي بسيار مفيدند. دانه ي خردل را به عنوان چاشني در بسياري غذاها مي توان استفاده كرد و قبل از صبحانه نيز براي سم زدايي مصرف مي شود.

۷- ريحان و نعنا

ريحان و نعنا در بيشتر عطاري ها به عنوان گياه دارويي وجود دارد. از اين دو براي درمان سرماخوردگي، سرفه و تقويت سيستم ايمني استفاده مي شود. براي مقابله با آلودگي هوا هر روز صبح ۴ الي ۶ برگ از اين دو گياه خوش عطر را به چاي خود اضافه كنيد.

۸- زنجبيل

دمنوش زنجبيل براي روزهاي سرد زمستان فوق العاده است. يك فنجاي دمنوش زنجبيل براي مقابله با سرماخوردگي و سرفه حرف اول را مي زند. همچنين براي مقابله با هواي آلوده نيز بسيار مفيد است. يك فنجان چاي زنجبيل همراه با يك قاشق عسل، نوشيدني ايده آل براي سم زدايي و مقابله با آلودگي هوا است.

۹- زردچوبه

هنگامي كه صحبت از خاصيت التيام بخشي به ميان مي آيد زردچوبه حرف اول را مي زند. غيرممكن است كه در آشپزخانه زردچوبه پيدا نشود. به عنوان ادويه نيز تقريباً در بيشتر غذاها استفاده مي شود. آنتي اكسيدان موجود در زردچوبه ريه ها را از مواد سمي محافظت مي كند. مخلوطي از زردچوبه، عسل و كره براي مقابله با آلودگي هوا بسيار مفيد است.

۱۰- گوجه فرنگي

براي مقابله با هواي آلوده بهتر است گوجه فرنگي را نيز به رژيم غذايي خود اضافه كنيد. گوجه فرنگي شامل آنتي اكسيدان ليكوپن (Lycopene) است كه براي بيماري هاي تنفسي بسيار مفيد است. گوجه فرنگي تازه را در انواع غذاها مثل سوپ مصرف كنيد. همچنين داخل سالاد يا در كنار سبزيجات روي سفره مي توان گوجه فرنگي را مصرف كرد.

۱۱- تخم كتان

تخم كتان داراي مقادير بالايي فيتواستروژن (phytoestrogens) و اسيد چرب امگا ۳ است. فيتواستروژن خواص آنتي اكسيداني دارد كه در كاهش آثار بيماري آسم و ديگر واكنش هاي آلرژيك بدن مفيد واقع مي شود.

۱۲- آووكادو

آووكادو سرشار از ويتامين E است كه در مقابله با آلودگي هوا مفيد است. آووكادو به شيوه هاي گوناگوني مصرف مي شود و به راحتي مي توان آن را در رژيم غذايي گنجاند. همانطور كه قبلاً اشاره شد همه ي ميوه ها و سبزيجات را قبل از مصرف كاملاً شستشو دهيد تا از اثرات هواي آلوده پاكسازي شوند.

۱۳- روغن زيتون

آلفا-توكوفرول (Alpha-tocopherol) يك نوع ويتامين E است كه در روغن زيتون يافت مي شود. اين تركيب شيميايي عملكرد ريه ها را بهبود مي بخشد و در هواي آلوده به كمك آنها مي آيد. همچنين اسيد چرب موجود در روغن زيتون داراي خواص ضد التهابي است. بهترين شيوه ي مصرف روغن زيتون افزودن آن به سالاد است. گرم كردن روغن زيتون باعث از بين رفتن برخي خواص آن مي شود. براي مقابله با آلودگي هوا سعي كنيد روغن زيتون را به صورت خام مصرف كنيد.

سخن پاياني

در نهايت تا جاي ممكن سعي كنيد از خروج غيرضروري از خانه اجتناب كنيد. در صورتي هم كه از خانه خارج شديد براي كاهش اثرات هواي آلوده از ماسك هاي فيلتردار استفاده كنيد. در صورت توان مالي مي توانيددستگاه هاي تسويه ي هوا نيز تهيه نماييد. تا جاي ممكن در خانه گل و گياه بكاريد و هر جا كه توانستيد درختي بكاريد تا دست در دست يكديگر به مبارزه با اين معضل بزرگ برويم.

persianpishraneh.com

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.