راهنماي خريد دوربين DSLR

پخش لوازم الكتريكي

راهنماي خريد دوربين DSLR

۷ بازديد

راهنماي خريد دوربين DSLR

دوربين‌هاي DSLR با توجه به كاهش قيمت و عرضۀ مدل‌هاي كاربرپسندتر توسط توليدكنندگان، بيش از گذشته مورد توجه عكاسان متوسط قرار گرفته‌اند. پس از راهنماي خريد دوربين‌هاي كامپكت در باميلوبلاگ، اين بار با راهنماي خريد دوربين DSLR در خدمت شما خواهيم بود و شما را در انتخاب اين نوع دوربين‌ها ياري مي‌كنيم.پيش از هر چيز بايد ببينيم چه دليلي براي تهيۀ يك دوربين DSLR وجود دارد.


دلايل ارتقا به دوربين DSLR

كيفيت تصوير: اندازۀ بزرگ‌تر سنسور تصوير در دوربين‌هاي DSLR كه امكان ثبت پيكسل‌هاي بزرگ‌تر را فراهم مي‌كند، باعث مي‌شود از اين دوربين‌ها بتوان در ISO بالاتري استفاده كرد كه به سرعت بالاتر شاتر و كمتر دانه دانه شدن تصوير منجر مي‌شود (براي مثال، ثبت يك عكس با ايزوي ۱۶۰۰ توسط اكثر دوربين‌هاي DSLR نتيجۀ بهتري از ثبت همان تصوير با همان مقدار ايزو توسط يك دوربين Point and Shoot يا كامپكت خواهد داشت). علاوه بر اين، دوربين‌هاي DSLR داراي قابليت noise-reduction هنگام توليد تصاوير JPG نيز هستند كه به كاهش نويز در تصوير ثبت شده كمك مي‌كند.

تطبيق‌پذيري: توانايي تغيير لنز در دوربين‌هاي DSLR دنيايي از امكانات جديد را در اختيار عكاسان قرار مي‌دهد. در حالي كه يك دوربين كامپكت ممكن است يك لنز با زوم اپتيكال ۳ برابر داشته باشد (و البته لنزهاي بهتر و قدرتمندتري كه روي دوربين‌هاي كامپكت امروزي قرار دارد)، يك دوربين DSLR مي‌تواند بسته به موقعيت عكاسي (و البته بودجۀ عكاس) با بسياري از لنزهاي باكيفيت از وايد گرفته تا لنزهاي با فاصله كانوني بسيار بلند تركيب شود. به اين مسئله، گسترۀ وسيعي از لوازم جانبي (فلش‌ها، فيلترها و غيره) را نيز اضافه كنيد تا متوجه شويد كه يك DSLR چطور مي‌تواند با موقعيت‌هاي مختلف خود را تطبيق دهد. البته در مورد لنزها بايد توجه داشت كه تنوع آن‌ها از نظر كيفيت بسيار بالاست و كيفيت لنز انتخابي مي‌تواند تأثير بسيار زيادي روي تصوير ثبت شده داشته باشد.

سرعت: دوربين‌هاي DSLR عموماً از جنبه‌هاي گوناگون مانند سرعت روشن شدن، سرعت فوكوس كردن و تأخير شاتر بسيار سريع هستند.

منظره‌ياب اپتيكال: به دليل وجود بازتاب آينه در DSLRها، چيزي كه مي‌بينيد با چيزي كه ثبت مي‌كنيد تفاوتي نخواهد داشت.

محدودۀ وسيع ايزو: اين ميزان در دوربين‌هاي مختلف متفاوت است اما عموماً در DSLR با بازۀ وسيعي مواجه هستيم كه منجر به انعطاف‌پذيري بالاي دوربين و امكان ثبت تصاوير در شرايط مختلف خواهد شد.

كنترل‌هاي دستي: در حالي كه در بعضي از دوربين‌هاي كامپكت شاهد توانايي ثبت تصاوير در حالت دستي هستيم، طراحي عمومي دوربين‌هاي DSLR به طوري است كه در آن‌ها فرض شده عكاسي كه از آن استفاده مي‌كند، قصد اعمال تنظيمات شخصي خود را خواهد داشت. علاوه بر آن كه حالت خودكار در اين دوربين‌ها به خوبي عمل مي‌كند، كنترل‌هاي دستي موجود در آن تمام امكانات را در اختيار عكاس مي‌گذارد.

ارزش ماندني: بعضي معتقدند كه ارزش يك دوربين DSLR كمتر از يك دوربين كامپكت افت مي‌كند. ما اين نظر را تأييد مي‌كنيم زيرا مدل‌هاي DSLR بر خلاف دوربين‌هاي كامپكت كه ممكن است در هر سال دو مدل جديد براي يك سري از آن‌ها عرضه شود به سرعت بروزرساني نمي‌شوند. عامل ديگر حفظ ارزش يك DSLR اين است كه لنزي كه براي يك دوربين تهيه مي‌كنيد، مي‌تواند در صورت تمايل شما به ارتقاي مدل دوربين يا تهيۀ يك مدل ديگر، با دوربين جديد نيز سازگار باشد؛ البته مشروط به اينكه به برند دوربين خود وفادار باشيد. به عبارت ديگر، سرمايه‌گذاري شما روي خريد لنز، ضرري به دنبال نخواهد داشت.

عمق ميدان: يكي از ويژگي‌هاي جذاب دوربين‌هاي DSLR تنوع بالاي آن در زمينه‌هاي مختلف به خصوص عمق ميدان است. مي‌توان گفت اين خصوصيت، نتيجۀ وجود كنترل‌هاي دستي و استفاده از لنزهاي مختلف است اما به هر حال با يك DSLR مي‌توانيد عمق ميدان را به خوبي تنظيم كنيد و محدودۀ وضوح در اطراف نقطۀ فوكوس را كاهش يا افزايش دهيد و به سوژه‌هاي خود اهميت ويژه‌اي ببخشيد.

كيفيت قطعات اپتيكي: ذكر اين نكته به عنوان يكي از دلايل تهيه يك DSLR جسورانه است زيرا تفاوت بسيار زيادي بين كيفيت لنزهاي مختلف دوربين‌هاي DSLR وجود دارد اما در مجموع لنزهايي كه براي اين دوربين‌ها ارائه مي شوند بسيار بهتر از لنزهاي دوربين‌هاي كامپكت هستند. اين لنزها بزرگ‌تر هستند و شفافيت بيشتري به تصوير اضافه مي‌كنند و توليد بسياري از آن‌ها ساعت‌هاي زيادي براي توليدكننده زمان برده است، به خصوص وقتي به سراغ لنزهاي رده بالا مي‌رويد. بين تركيب يك لنز رده بالا با يك دوربين متوسط و يك لنز متوسط با يك دوربين رده بالا، گزينۀ اول مناسب‌تر است زيرا لنز باكيفيت مي‌تواند جزئيات زيادي به تصوير ثبت شدۀ شما اضافه كند.

پيش از بحث در مورد اينكه چطور يك دوربين DSLR انتخاب كنيم، بايد در نظر داشته باشيد كه دوربين DSLR مناسب همۀ افراد نيست. افرادي كه از عكاسي انتظار روشن كردن دوربين، هدف گرفتن منظره و فشار دادن يك دكمه را دارند بهتر از به سراغ تهيۀ يك دوربين كامپكت بروند اما افراد حرفه‌اي، نيمه‌حرفه‌اي و علاقمند به هنر عكاسي احتمالاً نيازمند تهيۀ يك DSLR خواهند بود.

چطور تشخيص دهيم كدام دوربين DSLR براي شما مناسب است؟

حالا به اين بحث مي‌رسيم كه چطور بايد يك دوربين DSLR مناسب انتخاب كنيم. تعداد مدل‌هاي اين دوربين‌ها در بازار در حال افزايش است بنابراين محدودۀ وسيعي از گزينه‌ها پيش روي شما قرار مي‌گيرد. در ادامه بعضي عوامل مؤثر در انتخاب دوربين DSLR مناسب هر شخص ذكر مي‌شود:

قيمت: يك مشخصۀ خوب براي شروع فكر روي انتخاب و خريد دوربين، قيمت آن است. دوربين‌هاي DSLR از قيمت‌هاي بسيار مقرون به صرفه براي مدل‌هاي پايين‌تر تا قيمت‌هاي بسيار بالا در مدل‌هاي پيشرفته در بازار وجود دارند. بودجۀ مورد نظر خود براي خريد دوربين را از همان ابتدا مشخص كنيد اما در نظر داشته باشيد كه براي خريد دوربين هزينه‌هاي ديگري را نيز نبايد فراموش كنيد:

لنزها: بعضي گزينه‌ها با لنز كيت ارائه مي‌شوند اما بايد حواستان به قابليت ارتقا نيز باشد. در اين مورد در ادامه صحبت مي‌كنيم.

باتري‌ها: همۀ مدل‌ها با يك باتري عرضه مي‌شوند اما اگر زياد سفر مي‌كنيد نياز به يك باتري يدك خواهيد داشت.

كارت حافظه: بعضي مدل‌ها به همراه كارت حافظه عرضه مي‌شوند اما در اكثر موارد ظرفيت آن‌ها كافي نيست. اگر هم در اين زمينه خوش‌شانس باشيد باز هم ممكن است نياز به افزودن حافظه يا ارتقاي آن داشته باشيد.

كيف دوربين: به همراه بعضي دوربين‌ها كيف نيز عرضه مي‌شود اما باز هم انتظار يك كيف «رايگان» باكيفيت نداشته باشيد. دوربين DSLR شما ارزش حفاظت را دارد. بهتر است روي يك كيف خوب هزينه كنيد.

فيلترها: براي هر لنزي كه خريداري مي‌كنيد حداقل يك فيلتر UV نيز تهيه خواهيد كرد اما ممكن است به دنبال ساير فيلترها نيز باشيد.

گارانتي افزايشي: نظرات در مورد اينكه هزينه روي گارانتي خوب است يا خير متفاوت است اما به هر حال ارزش در نظر گرفتنش را دارد.

 

هدف استفاده: از آن براي چه كاري استفاده مي‌كنيد؟ وقتي به يك فروشگاه دوربين وارد مي‌شويد، اولين سؤالي كه اكثر فروشندگان از شما مي‌پرسند اين خواهد بود كه قصد چه نوع عكاسي را داريد. بد نيست قبل از رفتن به فروشگاه اين سؤال را از خود بپرسيد زيرا پاسخ به آن مي‌تواند به تصميم‌گيري در مورد ويژگي‌ها و تجهيزات جانبي مورد نياز شما كمك كند.

 

 

آيا به دنبال يك دوربين همه‌منظوره براي ثبت و ضبط «زندگي» خود هستيد؟ آيا مي‌خواهيد با دوربين خود سفر كنيد؟ آيا قصد عكاسي ورزشي دارد؟ عكس‌برداري ماكرو چطور؟ عكاسي در نور كم چه؟ ليستي واقعي از انواع عكاسي كه قصد انجامش را داريد تهيه كنيد؛ به كلمۀ «واقعي» توجه كنيد، خيال‌پردازي در مورد انواع مختلف عكاسي در اين زمينه فايده‌اي ندارد، در اكثر مواقع فقط نيمي از آن چيزي كه در ذهن ما مي‌گذرد «واقعي» هستند.

اندازه: تنوع در اندازۀ دوربين‌هاي DSLR بيش از دوربين‌هاي كامپكت است. براي بعضي عكاسان بزرگ و سنگين بودن دوربين اهميتي ندارد اما عكاساني كه قصد عكاسي در محيط‌ها مختلف مثل عكاسي در سفر دارند، مدل‌هاي سبك و كوچك بيشتر به درد مي‌خورند.

 

 

دستگاه‌هاي قبلي: نكتۀ جذاب در مورد DSLRها اين است كه در بسياري از موارد، با بعضي لوازمي كه در اختيار داريد سازگار هستند.

 

در مورد تهيۀ لنزها، امكان اينكه لنزهاي فيلم‌برداري SLR شما با دوربين DSLR كه توسط توليدكنندۀ قبلي ساخته شده سازگار باشند وجود دارد. البته نبايد تصور كرد كه تمام لنزها قابليت سازگاري با مدل‌هاي ديگر را دارند (به خصوص در دستگاه‌هاي قديمي‌تر) اما به هر حال سؤال در مورد اين مسئله ارزشش را دارد و مي‌تواند مبلغ قابل توجهي براي شما صرفه‌جويي كند.

اگر پيش از اين يك دوربين كامپكت داشته باشيد مي‌توانيد بررسي كنيد كه كارت حافظۀ آن با دوربين DSLR مورد نظرتان سازگار است يا خير. البته با توجه به قيمت نه چندان بالاي كارت حافظه، احتمالاً اين مورد خيلي موضوع ضروري نباشد اما باز هم مي‌توان آن را به عنوان يك عامل در نظر داشت.

رزولوشن: سؤال «دوربينت چند مگاپيكسله؟»  شايد اولين جمله‌اي باشد كه بيشتر افراد در برخورد با دوربين شما به كار مي‌برند. هرچند كه به نظر ما «مگاپيكسل» بيش از حد در مورد دوربين‌ها مورد توجه قرار مي‌گيرد (عدد بالاتر لزوماً به معناي بهتر بودن نيست) اما به هر حال اين هم عاملي است كه با توجه به محدودۀ بالاي رزولوشن‌هاي دوربين‌هاي DSLR بايد آن را نيز در نظر داشت. چند مگاپيكسل بودن دوربين با توجه به نحوۀ استفادۀ شما از تصاوير اهميت مي‌يابد. اگر به دنبال چاپ تصاوير در اندازه‌هاي بزرگ باشيد، رزولوشن بالا مهم است اما اگر فقط قصد چاپ تصوير كوچك يا ارسال آن‌ها با اي‌ميل داريد، اين عدد اهميت زيادي نخواهد داشت.

اندازه سنسور: يك سؤال مهم ديگر براي تصميم گيري، اندازۀ سنسور دوربين است. در مورد اندازۀ سنسور تصوير، از لغت crop factor استفاده مي‌شود. صحبت تخصصي در مورد سنسور تصوير نياز به مقالۀ جداگانه‌اي دارد اما در مجموع مي‌توان گفت سنسور بزرگ‌تر نسبت به سنسور كوچك‌تر برتري دارد (و البته قيمت آن نيز بالاتر است).

ارتقاهاي آينده: آيا در جايگاهي هستيد كه در آيندۀ نزديك مجدداً براي ارتقاي دوربين خود هزينه كنيد؟ DSLRهاي سطح پايين از نظر قيمت جذاب هستند اما نسبت به دوربين‌هاي رده بالا زودتر قديمي مي‌شوند. البته منظور از قديمي شدن، بيشتر تناسب امكانات آن‌ها با سطح توانايي‌هاي شماست، به اين معني كه با يك دوربين رده پايين ممكن است با پيشرفت شما در عكاسي، دوربين به اندازۀ كافي جوابگوي روند پيشرفت شما نباشد. به همين دليل بايد سرعت پيشرفت و يادگيري خود را نيز براي خريد دوربين در نظر بگيريد. ممكن است صرف مقداري پول بيشتر و تهيۀ يك دوربين حرفه‌اي‌تر در بلندمدت به نفع شما باشد.

 

ويژگي‌هاي ديگر: اكثر مدل‌هاي DSLR مجموعه‌اي از ويژگي‌هاي مختلف ارائه مي‌كنند كه ممكن است باعث سردرگمي و سخت شدن انتخاب براي شما شود. همۀ آن‌ها خصوصيات پايۀ مشتركي مانند استفاده از اولويت شاتر و ديافراگم، فوكوس خودكار يا دستي و غيره دارند اما ويژگي‌هاي متفاوت ديگري نيز هستند كه ممكن است در بعضي مدل‌ها موجود و در بعضي ناموجود باشند. موارد پايين معمول‌ترين ويژگي‌هايي هستند كه مي‌توانيد در نظر بگيريد:

 

حالت Burst: توانايي ثبت سريع مجموعه‌اي پيوسته از تصاوير با نگه داشتن دكمۀ عكس‌برداري كه براي عكاسي ورزشي و متحرك عالي است. DSLRها در دو مورد تعداد فريم‌هاي ثبت شده در ثانيه و تعداد تصاوير گرفته شده در يك burst متفاوت هستند.

حداكثر سرعت شاتر: اكثر DSLRها محدودۀ وسيعي از سرعت‌ها را در اختيار شما قرار مي‌دهند اما بعضي مدل‌ها مي‌توانند سرعت‌هاي بسيار بالاتري را ارائه دهند كه براي عكس‌برداري ورزشي و محيط‌هاي فعال و متحرك بسيار مفيد خواهد بود.

نرخ ايزو: مانند مورد قبلي اكثر اين دوربين‌ها طيف وسيعي از ايزو را ارائه مي‌دهند اما بعضي مدل‌ها در سطح بالاتري قرار دارند و براي عكاسي در نور كم مفيدتر هستند.

سايز ال‌سي‌دي: تفاوت نحوۀ نمايش تصاوير روي دو ال‌سي‌دي دوربين با فقط نيم اينچ اختلاف زياد است زيرا اندازۀ كلي اين نمايشگرها كوچك است و همان نيم اينچ نيز روي يك نمايشگر ۲ اينچي درصد قابل توجهي خواهد بود. در حالي كه اين مورد تفاوتي در وضعيت ثبت تصاوير نخواهد داشت (افراد در اين سطح از منظره‌ياب براي عكس‌برداري استفاده مي‌كنند) اما به هر حال ديدن تصوير ثبت شده روي صفحۀ بزرگ‌تر خالي از لطف نخواهد بود.

ضد لرزش: تكنولوژي ضدلرزش نيز در حال افزايش توجه و طرفدار در بازار دوربين‌هاست. البته تكنولوژي stabilization در اكثر لنزها وجود دارد اما ايدۀ انتقال اين تكنولوژي به درون بدنۀ دوربين‌ها نيز جذابيت‌هاي خاص خودش را دارد.

محافظت در مقابل گرد و غبار: يكي ديگر از ويژگي‌هاي موجود در دوربين‌هاي جديدتر، محافظت سنسور تصوير در مقابل گرد و غبار (و در بعضي موارد، تميز كردن خودكار سنسور تصوير) است. اين قابليت نگراني بسياري از عكاسان را رفع خواهد كرد. اين ويژگي روي مدل‌هاي مختلفي از دوربين‌هاي پايين‌رده و حرفه‌اي وجود دارد.

ارتباطات: انتقال تصاوير از دوربين DSLR به كامپيوتر يا پرينتر معمولاً توسط كابل USB انجام مي‌شود اما شايد بعضي به دنبال ارتباطات FireWire يا بي‌سيم باشند.

حالت‌هاي نيمه‌خودكار: در بسياري از دوربين‌هاي DSLR (به خصوص مدل‌هاي پايين‌رده) مانند دوربين‌هاي كامپكت، حالت‌هاي عكاسي مختلفي از قبيل حالت پرتره، ورزشي، عكاسي در شب و … وجود دارند. اگر عادت به استفاده از اين حالات روي دوربين كامپكت خود داشته باشيد، احتمالاً از اين حالات در دوربين DSLR هم استفاده خواهيد كرد. البته در مدل‌هاي رده‌بالاي DSLR خبري از اين حالت‌ها نيست.

فلش: عموماً دوربين‌هاي سطح حرفه‌اي DSLR داراي فلش نيستند و نياز به فلش بيروني دارند اما دوربين‌هاي پايين‌رده معمولاً فلش دارند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.