موزه لوور پاريس

پخش لوازم الكتريكي

موزه لوور پاريس

۹ بازديد

موزه لوور

موزه لوور (به فرانسوي: Musée du Louvre) در مركز شهر پاريس در كشور فرانسه واقع شده‌است. بيش از ۳۵هزار اثر هنري در هشت بخش مختلف موزه لوور نگهداري مي‌شود موزه لوور با بيش از ۹٫۵ ميليون بازديدكننده در سال، پربازديدترين موزه جهان است.

persianpishraneh.com

موزه لوور از سال ۱۷۹۳ ميلادي تا امروز به عنوان «موزه عمومي» فعال بوده‌است. تمركز موزهٔ لوور روي هنر، تاريخ بشر و فرهنگ است و آثار بسياري در اين زمينه‌ها در اين موزه جاي گرفته‌اند كه از آن جمله مي‌توان به لوح حمورابي، تابلوي بانوي صخره‌ها و تابلوي موناليزا اثر لئوناردو دا وينچي اشاره كرد.

ساختمان اين موزه قبل از انقلاب كبير فرانسه يكي از كاخ‌هاي سلطنتي بود، كه در آن آثار باارزش هنري نگهداري مي‌شد (به عنوان موزه سلطنتي) پس از انقلاب كبير، در سال ۱۷۸۹ موزه و آثار موجود به مردم فرانسه اهدا شد و در سال ۱۷۹۳ تبديل به موزه ملي فرانسه شد.

در مجموعه‌هاي مختلف اين موزه آثاري از دوران پيش از تاريخ تا كنون نگهداري مي‌شود، مي‌توان گفت معروف‌ترين آثار هنري و تاريخي جهان را در اين موزه نگهداري مي‌كنند. اين محل قبل از تبديل به موزه يكي از كاخ‌هاي سلطنتي فرانسه بود. در پشت اين كاخ باغ زيبايي به نام باغ تويلري وجود دارد و رو به روي باغ نيز ميدان كنكوردقرار گرفته است. اين مكان نزديك خيابان معروف شانز اليزه است.

 

اين بخش براي نخستين بار در ده تالار و در سال ۱۹۹۳ ايجاد شد و در سال ۲۰۰۲ ژاك شيراك (رئيس جمهور وقت فرانسه) پس از بازديد از موزه لوور، تصميم به ايجاد بخشي مجزا جهت نمايش هنر اسلامي گرفت. به دنبال اين تصميم وي فرانسيس ريشار(رئيس بخش كتب فارسي در كتابخانه ملي فرانسه) را به مسئوليت ايجاد بخش هنر اسلامي در موزه برگزيد.

براي ساخت اين بنا در يكي از حياط‌هاي متروك موزه، يك مسابقه جهاني معماري برگزار مي‌شود، به گفته ريشار اين مجموعه در سال ۲۰۰۹ افتتاح خواهد شد، گفته شده آثار ايراني در اين مجموعه جايگاه مهمي خواهد داشت و بيش از نيمي از آثار را به خود اختصاص مي‌دهد. يكي از هدف‌هاي مهم اين مجموعه پيدا كردن روشي است كه بتواند اين موضوع را براي مردم به سادگي روشن كند كه هنر اسلامي، هنر دين اسلام نيست.

 persianpishraneh.com

منبع : ويكي پديا

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.